Biznes,Komunikacja,Rozwój

Jak zmienić gadanie w załatwianie – 10 zasad skutecznego networkingu

I znów ta magiczna „10”. W artykule zatytułowanym „ 10 korzyści networkingu, czyli…rób to świadomie!” dowiedziałeś się m.in. kiedy kontakt staje się wartościowy oraz w jaki sposób networking może podnieść jakość praktycznie każdej dziedziny naszego życia. Dzisiaj skupimy się na kolejnym kroku, czyli „jak to się robi”. Przedstawiam ci 10 zasad skutecznego networkingu, które zdecydowanie powinieneś przetestować, jeżeli chcesz poprawić swoją skuteczność w rozmowach z innymi ludźmi.

Podczas rozmowy nastaw się na słuchanie i chęć rozwiązania problemu drugiej strony – wtedy skończy się na czymś więcej niż wymiana wizytówek.

Podczas rozmowy nastaw się na słuchanie i chęć rozwiązania problemu drugiej strony – wtedy skończy się na czymś więcej niż wymiana wizytówek.

#1: Po prostu rozmawiaj

Potraktuj rozmowę jako pożyteczną formę spędzania czasu. Nie przywiązuj się zbytnio do efektu – nastaw się po prostu na rozmawianie z ludźmi, widząc w tym wartość. Rozmowa z innymi, nawet o tzw. „pierdołach”, pozwoli ci wejść w rytm, będzie pozytywnie wpływać na twój stan wewnętrzny i samopoczucie, a także wzmacniać pewność siebie. To świetny wstęp do budowania głębszych relacji.

#2: Nie bój się, co sobie inni pomyślą

Dla wielu ludzi podstawową blokadą przed poznawaniem ludzi jest lęk przed oceną otoczenia. Wiem, bo sam go niejednokrotnie doświadczyłem. W tym miejscu nie będę wyjaśniał mechanizmu powstawania tej emocji, najważniejsze byś zapamiętał jedną rzecz: to, co myślą inni, jest ich prywatną opinią i…tyle. Inną sprawą jest to, że często sami mamy o sobie znacznie gorsze mniemanie niż otoczenie. Wniosek? To, co ty myślisz na swój temat jest o wiele ważniejsze od opinii innych. Poznając ludzi – po prostu baw się procesem. To wszystko.

#3: Nastaw się na słuchanie

Jednym z najpopularniejszych błędów w rozmowie jest koncentracja na tym, co się chce powiedzieć, zamiast na tym, co ma do powiedzenia druga strona. Zauważ, że gdy mówisz, to nie dowiadujesz się niczego ponad to, co już wiesz. Dopiero gdy zaczynasz słuchać, masz szansę na otrzymanie nowych informacji, które mogą być dla ciebie przydatne. Nieprzypadkowo otrzymaliśmy jeden język i dwoje uszu – nastaw się na słuchanie, a zyskasz sympatię rozmówcy i dowiesz się więcej.

#4: Miej cel rozmowy

Warto abyś przed rozpoczęciem rozmowy miał jakiś cel – tylko wówczas będziesz w stanie pokierować ją w kierunku jego realizacji. Jeżeli rozmawiasz z kimś nie wiedząc, co chciałbyś osiągnąć, to prawdopodobnie nie zadasz ważnych pytań lub nie zwrócisz uwagi na istotne detale tego, co przedstawia twój rozmówca.

#5: Zadawaj pytania otwarte

Pytania otwarte sprawiają, że rozmówca udziela odpowiedzi bardziej rozbudowanych niż tylko „tak” i „nie”. To nie tylko podtrzymuje rozmowę, ale pomaga drugiej stronie bardziej się otworzyć. Dzięki temu możesz dokładniej poznać potrzeby i możliwości osoby, z którą rozmawiasz.

#6: Staraj się rozumieć swojego rozmówcę

W razie wątpliwości używaj sformułowań typu „Czy dobrze Cię zrozumiałem, że…?” Takie pytania weryfikujące są potężnym narzędziem, które niejednokrotnie mogą uchronić cię przed błędną interpretacją czyichś słów. Korzystaj z powyższego zwrotu gdy tylko masz wątpliwości co do sensu lub intencji wypowiedzi twojego rozmówcy.

#7: Bądź autentyczny

Bądź naturalny. Nie graj i nie udawaj kogoś, kim nie jesteś – prawda i tak wyjdzie na jaw, czasami prędzej niż myślisz. Bądź sobą i dbaj o to, aby zachować spójność pomiędzy myślami i słowami.

#8: Zastanów się jak możesz pomóc swojemu rozmówcy

Esencją skutecznego networkingu jest pomoc drugiej stronie w zaspokojeniu jej potrzeb. Jeżeli będziesz w tym dobry, to w ramach wdzięczności możesz otrzymać znacznie więcej, niż ci się w chwili obecnej wydaje. Podczas rozmowy skoncentruj się przede wszystkim na tym, czego potrzebuje twój rozmówca do realizacji jego celów oraz postaraj się dostarczyć mu rozwiązanie jego problemu lub podać kontakt do osoby/firmy, która może mu pomóc. Dziś ty pomożesz jemu, jutro on pomoże tobie.

#9: Zastanów się jak twój rozmówca może pomóc tobie

Ten punkt dotyczy rzeczy odwrotnej niż poprzedni. Poznając możliwości, ofertę twojego rozmówcy, spróbuj znaleźć obszar lub problem, w rozwiązaniu którego mógłby ci pomóc twój rozmówca. Być może masz znajomego, który mógłby skorzystać z oferty osoby, którą właśnie poznałeś? Może warto połączyć ich ze sobą? Wyrób w sobie nawyk takiego myślenia, a zaskarbisz sobie wdzięczność otoczenia i przyspieszysz rozwój swoich projektów, pozyskując odpowiednie osoby do współpracy.

#10: Nie wstydź się stresu – śmiej się z niego

To normalne, że znajdując się w nowym środowisku będziesz niekiedy odczuwał stres. Zaakceptuj go, potraktuj jako coś naturalnego i…odeślij z kwitkiem mówiąc, że dasz sobie radę, bo wierzysz w siebie. Niech wie, że nie jest już potrzebny :)

Przykład z mojego życia

Choć powyższe zasady wielu mogą wydać się oczywiste, to sporo ludzi naprawdę ma problemy ze skuteczną komunikacją. Obawiam się, że problemy te mogą się nasilać, ponieważ młode pokolenie coraz częściej rezygnuje z żywych relacji na rzecz komputerów i komunikacji na odległość.

Dla mnie przełomem w networkingu było wdrożenie zasady #4. Czasami trudno było mi rozpocząć rozmowę z nową osobą, np. podczas szkoleń czy konferencji. Miałem wątpliwości w stylu „Po co mam do kogoś zagadać? Nie wiem o czym rozmawiać. To bez sensu. Postoję sobie i poobserwuję.” W momencie gdy przed spotkaniem z ludźmi wyznaczyłem sobie konkretny cel, który chciałbym osiągnąć dzięki nowym kontaktom, o wiele łatwiej było mi dać sobie „przyzwolenie” na rozmowę i prowadzić ją w konkretnym kierunku. Jednym z tych celów zaczęło być przedstawienie swojej osoby i chęć pomocy moim rozmówcom. To jest taki plan minimum, który zawsze staram się osiągnąć. Dzięki niemu nowo poznana osoba wie, z jakimi problemami może się do mnie zwracać (czyli może mi podsyłać klientów), a ja koncentruję się na znalezieniu klienta dla tej osoby (jeżeli mi się uda, to jeszcze bardziej będzie chciała mi się odwdzięczyć).

Niby banalne, ale pomyśl, jak często masz pokusę, by mówić głównie o swojej ofercie i osiągnięciach, zamiast pozwolić drugiej stronie mówić o jej potrzebach – a to właśnie znajomość potrzeb ludzkich daje potężne możliwości.

Dzięki świadomej komunikacji oraz otwartości umysłu ściągnąłem do naszej firmy wartościowe osoby, rozpocząłem współpracę handlową z partnerami z zagranicy, odbyłem podróże na drugi koniec świata, poznałem mojego obecnego mentora, pomogłem kilkudziesięciu uczniom z mojego powiatu w realizacji ich marzeń…i wiele innych. Zawdzięczam to odpowiadaniu na pragnienia i możliwości innych ludzi.

Większości życiowych okazji nie wykorzystujemy tylko dlatego, że o nich nie wiemy. Skuteczny networking pozwala dostrzec możliwość, która dotychczas była niezauważana.

Czytaj więcej na temat skutecznego networkingu: Elevator pitch: 3 zdania, którymi będziesz otwierał ludzkie serca10 korzyści networkingu, czyli…rób to świadomie!

Piotr Lusina

O sobie w 5 słowach: Przedsiębiorca, Doradca, Nauczyciel, Społecznik, Networker. Według testu typów osobowości charakteryzuje mnie połączenie choleryka z sangwinikiem. Jako choleryk lubię przewodzić innym i jestem zorientowany na cel. Z kolei domieszka sangwinika czyni mnie otwartym na ludzi optymistą. Na co dzień wykorzystuję te zasoby do efektywnej pracy z ludźmi i inspirowania ich do osiągania nowych celów.

Komentarze