Dziecko,Komunikacja,Rozwój

I co z nas wyrosło?

makiChen Miller jest nauczycielką w szkole specjalnej w Izraelu. Opowiedziała na wykładzie TED-ex pewna historię. Podczas zajęć w szkole z drugoklasistami jeden z uczniów nie chciał pracować, krzyczał, rozrabiał, rzucał książkami. Chen podeszła blisko niego i patrząc mu w oczy powiedziała „wiem, że masz wielkie serce, wiem że jesteś zdolny i że jesteś dobrym chłopcem” Dziecko zareagowało krzykiem i przy całej klasie obraziło nauczycielkę stwierdzając, że jest głupia i nic nie wie. Chłopiec krzyczał, że wszyscy wiedzą, że on jest opóźniony, że nauczyciele, dyrektor i nawet rodzice tak o nim mówią. Nauczycielka nie odniosła się do tych słów wcale ale ponownie powtórzyła, „wiem, że masz wielkie serce, wiem że jesteś zdolny i że jesteś dobrym chłopcem” Mały chłopiec wybiegł z klasy. Na kolejnych zajęciach całe zdarzenie odbyło się w identycznym przebiegu; krzyki, brak współpracy i ponownie nauczycielka powiedziała ciepłe słowa w kierunku ucznia. Po 3 tygodniach nauczycielka wchodząc do klasy zauważyła niskie krzesełko przystawione do swojego biurka. Był to dzień, w którym mały chłopiec niespodziewanie zdecydował się zaakceptować ją jako swojego nauczyciela. Pod koniec roku zadał jej pytanie jak to możliwe, że potrafi ona stwierdzić, że dzieci są dobre? Powiedziała mu, że ma pewien sekret. Do końca piątej klasy nie potrafiła czytać ani pisać, nie umiała wykonać prostych obliczeń. Myślała o sobie iż jest głupia i ma popsuty mózg. Była pewna, że nic dobrego z niej nie będzie, nie wyrośnie na mądrą osobę, była tylko uczennicą szkoły specjalnej. Wielokrotnie czuła się wykluczona przez system edukacji . Tymczasem wyrosła na mądrego i wspaniałego człowieka, nauczyciela, pedagoga specjalistę. Uczącego dzieci w takich właśnie placówkach. Czy ta historia wydaje się wam znana. Czy nie mieliście dobrych doświadczeń w dzieciństwie, zagonieni rodzice wściekali się na was ilekroć czegoś nie odrobiliście, nie nauczyliście się, czy nie wykonaliście poprawnie bo było takie oczywiste. „Jak to nie wiesz!, a kto ma wiedzieć!, To co ty tam robisz w tej szkole? !! Uważajmy na słowa jakie wypowiadamy o naszych dzieciach bowiem stają się one z czasem ich własnymi myślami. Zdolność do logicznej percepcji wg. Gardnera rozwija się u dzieci ok 12 roku życia. Z uwagi na powyższe maluchy, nieskłonne do refleksji nad własną osobą chłoną jak gąbka wszystko, co stwierdzamy na ich temat w nerwach w złości, w chwili niemocy i braku sił. Powtarzalnie, nieświadomie, nieumyślnie, „ot tak wyrwało mi się”. Nasze wieczorne refleksje i bicie się pięścią w pierś niestety nie naprawią tego, co zostaje zasiane w myślach malucha. A jak wielu z nas dorosłych miewa chwile, gdy w sytuacji porażki sami sobie szepczemy „ty debilu, kretynie, idiotko, nic nie umiesz, jesteś beznadziejny/na, itp.” Co z ciebie wyrośnie?! I co z nas wyrosło? Kto ma ochotę na komentarz?

Anna Kowalczyk

Od 10 lat mieszkam na mazurach. Uczę angielskiego, jest to moje hobby i sposób zarabiania na życie. Z zafascynowaniem zgłębiam tajemnicę autyzmu wczesnodziecięcego ze względu na zaburzenie mojego synka Jakuba.

Komentarze