Rozwój

Jakie umiejętności warto rozwijać? 5 kompetencji przyszłości.

W dzisiejszym świecie szybko zmieniających się warunków gospodarczych, rynek pracy również podlega nieustannym zmianom i ewoluuje o wiele szybciej, niż to miało miejsce setki, czy nawet dziesiątki lat temu. W efekcie kompetencje i umiejętności, które kiedyś dawały dużą szansę na sukces zawodowy i satysfakcjonującą pracę (np. wykształcenie, wiedza teoretyczna) dziś stają się niewystarczające, a czasami wręcz zbędne.

Obserwując otaczającą nas rzeczywistość można spokojnie stwierdzić, że dzisiejszym światem rządzi przede wszystkim informacja oraz emocje. Ten, kto kontroluje przepływ informacji oraz potrafi zarządzać emocjami, ten skuteczniej osiąga zamierzone cele. I właśnie z tymi dwoma elementami wiążą się kompetencje przyszłości, czyli umiejętności szczególnie atrakcyjne w życiu zawodowym i poza nim. Poniżej przytoczyłem 5 z nich, które mogą być Twoją trampoliną do sukcesu.

Kompetencje przyszłości

Kompetencje przyszłości

  1. Skuteczna komunikacja

Wraz z pojawianiem się kolejnych gadżetów i urządzeń ułatwiających komunikację na odległość zaobserwować można postępujące zjawisko pogarszającej się jakości komunikacji bezpośredniej oraz trudności coraz większej liczby ludzi z trafnym, zwięzłym wyrażaniem swoich myśli i oczekiwań. Chcąc odnaleźć i zrealizować się w otaczającym nas społeczeństwie siłą rzeczy będziemy skazani na dziesiątki, a nawet setki interakcji z innymi ludźmi każdego dnia. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się jasno wyrażać myśli, przekazywać swoje wizje oraz brać wartościowe informacje zwrotne z otoczenia.

  1. Umiejętność filtrowania informacji

Każdego dnia jesteśmy zasypywani tysiącami rozmaitych informacji i bodźców. Radio, telewizja, internet, prasa, wreszcie otaczający nas ludzie – wszystkie te źródła codziennie bombardują nas nowymi wiadomościami, niekoniecznie dla nas przydatnymi. W natłoku danych coraz większą sztuką staje się umiejętne filtrowanie źródeł informacji i selekcjonowanie tych, które dostarczają nam te prawdziwe, istotne i przydatne w naszym życiu. W przeciwnym wypadku umysł może zostać zasypany śmieciami odwracającymi uwagę od rzeczy kluczowych, co będzie owocowało brakiem koncentracji, dezorientacją, wchodzeniem w negatywne stany emocjonalne czy wreszcie niezdolnością do podejmowania właściwych decyzji.

  1. Wyciąganie esencjonalnych wniosków

Kolejną kompetencją przyszłości jest umiejętność wyciągania esencjonalnych wniosków z docierających do nas informacji. Jak często łapiemy się na tym, że po spędzeniu kilku godzin na rozmowie z współpracownikiem na temat jakiegoś problemu, właściwie nie zostały ustalone żadne konkrety czy żelazne wnioski na przyszłość? Ile osób dzisiaj, godzinami słuchając codziennie wiadomości w radiu czy telewizji nie potrafi z nich samodzielnie wyciągnąć żadnych racjonalnych, logicznych wniosków dla siebie? Te przykłady pokazują, jak ważne jest wyciąganie esencjonalnych wniosków – to właśnie ono nadaje sens temu co robimy w teraźniejszości, pozwala na znalezienie właściwego kierunku dalszych działań i świadomy rozwój. Jeżeli nie będziemy się skupiać na esencji przekazu, to stracimy dużo czasu i energii na rzeczy poboczne, mniej ważne.

  1. Cierpliwość

Rosnące tempo życia, wszechobecny natłok bodźców i plaga konsumpcjonizmu powoduje, że człowiek ma w sobie coraz mniej spokoju i cierpliwości, które są nieodzownym elementem długofalowego sukcesu. Cierpliwość to bardzo ważna kompetencja, która pozwala nam na konsekwentne działanie, bez oczekiwania efektów tu i teraz. Pomaga nam zachować motywację i energię do działania przy projektach strategicznych, wymagających systematyczności oraz trzymania się ustalonego planu. Ludzie posiadający tę cechę są mniej podatni na czynniki emocjonalne i zniechęcenie, dzięki czemu potrafią dać więcej z siebie tu i teraz, stale się rozwijając i budując swoją niepowtarzalną markę na coraz bardziej dynamicznym rynku pracy.

  1. Odporność na stres

Życie w „społecznej dżungli” powoduje coraz większą liczbę konfrontacji z ludźmi i sytuacjami stanowiącymi wyzwanie dla naszego układu nerwowego – generującymi stres, czyli napięcie psychiczne. Stres jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na poziom naszego życia, relacji z innymi ludźmi i powodzenia codziennych projektów czy zadań. W galopującym świecie należy oczekiwać, że potencjalnych źródeł stresu będzie przybywać, stąd umiejętność zarządzania stresem i panowania nad własnymi emocjami będzie w coraz większej cenie, niejednokrotnie przewyższając samą wiedzę książkową czy praktyczną. Można przecież być specjalistą w danej dziedzinie, a pod wpływem stresu popełnić kardynalne błędy. W związku z tym już dziś warto inwestować w pracę nad sobą, aby świadomie zarządzać swoimi emocjami, a szczególnie stresem. Wówczas stres nie będzie zarządzał nami.

Mam nadzieję, że powyższe 5 wskazówek pomoże Ci bardziej świadomie się rozwijać i zwiększy szansę na takie życie, jakiego pragniesz.

Dowiedz się również: Jak być dobrym liderem?

Piotr Lusina

O sobie w 5 słowach: Przedsiębiorca, Doradca, Nauczyciel, Społecznik, Networker. Według testu typów osobowości charakteryzuje mnie połączenie choleryka z sangwinikiem. Jako choleryk lubię przewodzić innym i jestem zorientowany na cel. Z kolei domieszka sangwinika czyni mnie otwartym na ludzi optymistą. Na co dzień wykorzystuję te zasoby do efektywnej pracy z ludźmi i inspirowania ich do osiągania nowych celów.

Komentarze