Dziecko

koszt talentów

I co z ciebie wyrośnie?” to ponadczasowe pytanie pojawia się niczym pora roku w każdym pokoleniu rodziców. Nasze oczekiwania wobec młodego człowieka zaczynają odbiegać od założonego celu i pojawia się frustracja, rozczarowanie, zmartwienie, to wszystko potrafi zasłonić potencjał jaki drzemie w naszym nietuzinkowym dziecku.

Postęp medycyny nad badaniem funkcjonowania mózgu jest niesamowity, dostarcza cennych informacji pomagających nam zrozumieć istotę naszych problemów i ograniczeń.

wzrokUmiejętność wyrażania tego, co widzimy to zdolność komunikacji pomiędzy obszarem wzrokowym mózgu, a obszarem mowy. Badania rezonansu magnetycznego przeprowadzane na Uniwersytecie w Pitsburgu polegają na wyodrębnianiu takich wiązek przekaźników neuronowych. Na zdjęciu obok widać różnicę w ilości wiązek neuronowych w obszarze wzrokowym u osoby z autyzmem. Tłumaczą one nadprzyrodzone zdolności takiej osoby do widzenia obrazami. Jak sama wyznaje widzi ona projekt w głowie zanim graficy naniosą go na program komputerowy. Cena, jaką Temple Grandin, dziś sławny zoolog, zapłaciła w dzieciństwie za ten fenomenalny dar patrzenia wiązała się z blokadą ośrodka mowy do 4 roku życia, nie mogłam wydobyć z siebie słów. Ponadto, rozwijający się ponad normę obszar wizualny mózgu przytłumił możliwość rozwoju obszaru odpowiedzialnego za matematykę, kalkulację, liczenie. Dlatego autorka nie radziła sobie z algebrą. Po dziś dzień nie jest w stanie nauczyć się programowania komputerowego czy jazdy na nartach, trudność sprawia jej utrzymanie nart w równoległej pozycji.

Czy zapala się wam w głowie żarówka już na tym etapie! Wiecie, że są wśród nas ludzie, którzy myślą obrazami, a inni słowami. Słysząc twierdzenie Pitagorasa jedni będą widzieli wzór a²+b²=c², inni zaś będą widzieć grafikę figury. Często nauczyciele nie są świadomi faktu, iż dzieci myślą w różnorodny sposób, widząc np. wynik działania w głowie bez zasadności rozpisywania go.

Czy to znaczy że jesteśmy upośledzeni, tylko dlatego że nie radzimy sobie z daną dziedziną nauki? Z pewnością nie. Mózg jest mięśniem i ma w sobie niesłychany potencjał. Możesz pozostawić go w stanie w jakim jest nie stymulując rozwoju swojego dziecka, pozwalając mu grać na tablecie po 6-7 godzin lub udać się w niezwykłą podróż odkrywania, wychodzenia ze strefy komfortu, podróż prowadzącą do ogromnej satysfakcji, radości już z samego procesu, drogi i odpowiedzi na pytanie „po co jestem na tej ziemi”

kilka faktów :

-kaligrafia u dziecka w 5roku życia pobudza obszar mózgu odpowiedzialny za naukę czytania , nie czyni tego pisanie na klawiaturze (James 2012 „Trends in Neuroscience”)

-umiejętność zrozumienia przekazu mówionego rozwija się u dzieci , którym rodzice czytają książki papierowe. („Negative effects of ebooks with inteructive features” Parish Morris 2013)

-zajęcia z szycia, gotowania, tkania itp., uczą myślenia przyczynowo skutkowego oraz rozwiązywania problemów.

Nie ograniczajmy naszych oczekiwań w pudełku niespełnionych celów. Dla inspiracji pokarzę wam dwie ilustracje . Obraz „Noc Gwiaździsta” Van Goga i model turbulencji Kołmogorowa czy widzicie w nich podobieństwa?

the-starry-night-1889(1) thV6WV8IP9

Anna Kowalczyk

Od 10 lat mieszkam na mazurach. Uczę angielskiego, jest to moje hobby i sposób zarabiania na życie. Z zafascynowaniem zgłębiam tajemnicę autyzmu wczesnodziecięcego ze względu na zaburzenie mojego synka Jakuba.

Komentarze