Biznes,Komunikacja

Prosta rzecz o NETWORKINGU

Networking

Networking

Prosta rzecz o NETWORKINGU  – czyli jak poznawać ludzi, nawiązywać relacje i realizować swoje cele

Bez ludzi trudno, a wręcz nie jest możliwe realizować cele biznesowe czy osobiste. Warto poznawać nowych ludzi, bo nie wiadomo, kiedy poznasz kogoś, kto pomoże Ci zrealizować Twoje marzenia, cele zawodowe, kontrakt biznesowy.

Określenie NETWORKING stało się bardzo popularne w ostatnich latach, ale jak się okazuje, dla wielu jest wciąż nieznajome, nie wiadomo jak się zachować, o co dokładnie w tym chodzi.

Networking – to najkrócej rzecz ujmując nawiązywanie kontaktów i wymiana informacji w ramach sieci kontaktów. Ważne jest także, co dalej z tym kontaktem zrobisz, czyli jak będziesz budować dalsze relacje z poznanymi ludźmi.

Kultura networkingu w naszym kraju rośnie, ale ma jeszcze olbrzymi potencjał (na „improvement” czyli na poprawę, jak to się czasem mówi…:-)). Widać to szczególnie w mniejszych miejscowościach. Ludzie na spotkania biznesowe przychodzą bez wizytówek, siadają daleko, nie chcą z nikim rozmawiać, czasem są wręcz naburmuszeni, że ktoś ich zagaduje….

Nie każdy jest urodzonym networkerem. Wielu osobom jest trudno nawiązywać nowe kontakty – doskonale to rozumiem! Dla mnie jest to wyjście ze strefy komfortu, narażenie się na ocenę przez innych, czy jakąś słowną wpadkę (sic!). Ale …… mam dobre wieści!

Nawet jeśli nie lubisz brylować w towarzystwie, to jeśli zastosujesz kilka prostych zasad, poczujesz się przygotowany, a to już połowa sukcesu. Druga połowa to …. praktyka, praktyka, praktyka!

Kilka zasad jakie polecam Ci zastosować od dziś:

WIZYTÓWKI

Miej ze sobą zawsze i wszędzie wizytówki. Ale, ale…….. warto, żeby na wizytówce było jakieś nawiązanie do tego czym się zajmujesz. Wyobraź sobie, że ktoś za pół roku przegląda swój wizytownik – i nie ma pojęcia kim jesteś ani czym się zajmujesz. Oczywiście, może zadzwonić i zapytać, ale kto to zrobi…. Chyba, że prowadzisz znaną już firmę lub w takiej pracujesz, wtedy nazwa firmy i stanowisko są jasnym komunikatem. Jednak gdy prowadzisz firmę jeszcze nie znaną lub jesteś freelancerem – polecam wprowadzić motto, hasło, krótkie zdanie nawiązujące do tego co robisz.

Profesjonalizm i estetyka

Jeśli prowadzisz firmę, wykup profesjonalny adres e-mail, a najlepiej domenę. Niech Twój adres e-mail nie będzie w ogólnie dostępnym, darmowym portalu. Dość powszechny jest gmail, choć jeśli jesteś przedsiębiorcą, to nie wystarcza… Tracisz już na początku w świadomości czy podświadomości potencjalnego klienta. Daje to wrażenie „taniości”, braku profesjonalizmu i … bezpieczeństwa. Twoje maile mogą być potraktowane jako spam.

Jakość wizytówki

Och, jak wiele razy widziałam naprędce wydrukowane wizytówki w domu, źle wycięte, nie trzymające rozmiaru standardowego wizytownika. Takie idą wprost do kosza. Bo kto by chciał współpracować nad czymś większym z kimś, kto nie dba o takie drobiazgi? Zainwestuj w ten pierwszy element Twojego PR-u i wydrukuj wizytówki na porządnym, grubym papierze, najlepiej polakierowanym, ale niech się nie świeci jak bombka… Zadbaj też o estetyczny projekt graficzny wizytówki.

Nie wstydź się prosić o wizytówkę. Natomiast nie wpychaj na siłę swoich wizytówek :-)

PREZENTACJA SIEBIE  I FIRMY

Przygotuj kilka zdań o tym czym się zajmujesz. Ma Ci to zająć 30 – 60 sekund! W tym czasie zainteresuj swojego odbiorcę, aby zadał Ci pytanie – to jest sukces! Zamiast sztampowo wymieniać co robisz Ty lub Twoja firma, przygotuj sobie intrygującą, lecz krótką wypowiedź. Możesz mieć kilka alternatyw na rożnego typu spotkania.

Nie stresuj się, że nie masz idealnej prezentacji, tylko ĆWICZ, ĆWICZ, ĆWICZ! W praktyce zobaczysz co działa, co się sprawdza. Modyfikuj to, co nie działa, doskonal i nie przejmuj się wpadkami. Im więcej prezentacji zrobisz, tym łatwiej będzie Ci szło i tym doskonalsza będzie Twoja wypowiedź. Poćwicz w domu, przed lustrem. Uśmiechaj się!

BĄDŹ CIEKAW LUDZI I SŁUCHAJ ICH

Zadawaj pytania, interesuj się innymi – co robią, czym się zajmują, w jaki sposób znaleźli się w miejscu, w którym są. NIE SPRZEDAWAJ!  Ludzie nie lubią sprzedawców, ale lubią opowiadać o sobie. Wykorzystaj to! Jeśli ktoś mówi za długo, zawsze możesz elegancko przeprosić i powiedzieć, że chcesz jeszcze z kimś się spotkać. A o sobie zawsze zdążysz powiedzieć. Nawet jeśli nikt Cię nie pyta, możesz po spotkaniu zadzwonić, bo jest to dobry sposób, aby nawiązać do spotkania i przedstawić siebie oraz umówić się na spotkanie.

NIE STÓJ W KĄCIE!

Postaw sobie za cel poznać możliwie najwięcej osób! Podchodź do grup osób, a jeśli nie masz odwagi – poszukaj kogoś kto stoi sam i dołącz się. Pokonuj strach i obawy, wychodź ze strefy komfortu. Za każdym razem będzie łatwiej, choć dla niektórych, zwłaszcza introwertyków może na zawsze  pozostać stresujące. Nie martw się. Złap dystans do siebie i nawiązuj znajomości. Dobra wiadomość jest taka, że większość ludzi czuje to samo co Ty! ODWAGI, weź głęboki wdech i wydech i PRÓBUJ!

„PORZUĆ” PRZYJACIÓŁ NA CZAS SPOTKANIA

Na spotkania networkingowe chodź sam albo rozdzielaj się od przyjaciół na ten czas. Jest to podstawowy błąd na spotkaniach czy imprezach firmowych. Gdy rozmawiasz tylko ze znajomymi, tracisz szanse na poznanie kogoś nowego i ciekawego!

PO SPOTKANIU

Odezwij się po spotkaniu do poznanych osób, choćby mailowo. Podziękuj za spotkanie, podziel się wrażeniami, umów na spotkanie. Zadbaj o pogłębienie relacji. Zanotuj ważne informacje, póki pamiętasz. Notować możesz także w czasie spotkania. Polecam wzięcie notesu i długopisu.

 

NA KONIEC ….

“Luck is when the preparation meets the opportunity!”

– jak mawiał mój ulubiony szef :-)

czyli „Szczęście jest wtedy, kiedy przygotowanie spotyka się z okazją!”

Zawsze bądź przygotowany! Miej ze sobą wizytówki z telefonem, e-mailem i stroną www. Polecam założenie strony www, nawet jeśli miałaby to być strona – wizytówka.

Zainwestuj w elegancki wizytownik na swoje wizytówki. Gdy je wyjmujesz z kieszeni lub czeluści torby, to nie robi dobrego wrażenia…

Ja zabieram ze sobą wizytówki wszędzie, nie tylko na spotkania biznesowe, ale nawet gdy wybieram się na rower, do fryzjera czy z dziećmi na lody :-). Tym sposobem poznałam klientów u fryzjera i na nie biznesowych spotkaniach.

Ćwicz wszędzie, na spotkaniach biznesowych, szkoleniach, wydarzeniach, koncertach… Pozwodzenia!

 

Hanna Adamiak

 www.adamiakconsulting.pl

 

Hanna Adamiak

Przedsiębiorczyni – po 12 latach w korporacji:-). Od 2 lat (wcześniej także 2 lata jako freelancer) jest właścicielką firmy AdamiakConsulting, gdzie na co dzień wspiera przedsiębiorców w obszarze sprzedaży i marketingu, www.adamiakconsulting.pl. Po różnych doświadczeniach życiowych w sercu powstało pragnienie służenia kobietom. Wkrótce rusza z inicjatywą KOBIETA WPŁYWU, która będzie platformą inspiracji do odkryć, zmian, miejscem rozwoju, nauki, wsparcia i dzielenia się najlepszymi praktykami w obszarze biznesu, relacji międzyludzkich, wyzwań małżeńskich i rodzicielskich, sztuki bycia kobietą i pełną kobiecości. Prywatnie szczęśliwa żona i mama 2 wspaniałych córek.

Komentarze