Dziecko,Rozwój

Słów kilka o sile, powołaniu i wzmacnianiu pozytywnych zachowań

My rodzice dzieci wszystko weźmiemy na klatę, walcząc o ich dobro podnosimy TIR-y razem z asfaltem, budujemy drogi tam gdzie jest dżungla, stawiamy mosty. Każdy z nas dochodzi do kresu wytrzymałości, potem przesuwa ten kres przez całe życie zastanawiając się ile jeszcze? Poświęcając się całkowicie zapominamy o sobie o tym, że jesteśmy.

3088_White-dandelion-puff-HD-wallpaper-macro

 

 

 

Jeśli twoja pociecha ma autyzm to twój poziom stresu jest około 3 razy większy niż u zwykłego Kowalskiego. Nieustannie coś dzieje się inaczej, nie typowo, nie według zasad i powszechnie przyjętych rytuałów. Większość ludzi komentuje, ma pretensje, wytyka cię, oburza się, a ty w ciągłym napięciu gotów do ataku lub ucieczki. Był taki moment w moim życiu, że pytałam DLACZEGO ja? Spotkałam pewnego razu kobietę, której dzieci były dotknięte o wiele większą niepełnosprawnością niż moje. Powiedziała spokojnie -Bo nikt inny nie dał by rady.

Wierzę, że Bóg nie powierza nam obowiązków bez przyczyny. A jeśli powierza to i da siłę aby nim sprostać. Nie ma dnia abym nie czuła się jak kołek na suchej pustyni, ale staram się przejść ten 1 dzień bez martwienia się o to, co będzie jutro.

Dbajmy więc o siebie i nasze zdrowie, myślmy o tym, co dobre i za co jesteśmy wdzięczni. Każdego ranka napisz na kartce 1-2 cechy za które cenisz swojego szkraba, np. Jakub jest bardzo opiekuńczy- sprawia, że ja czuję się wyjątkowa. Jest kreatywny-podoba mi się, że tworzy tak wiele nowych, ciekawych rozwiązań. Ewcia- jest czuła, przychodzi i tuli się do mnie- to miłe, szczególne. Czuję się przez to dla niej ważna. Kiedy tak rozpoczniesz dzień, łatwiej będzie ci zmierzyć się z wyzwaniami jakie wytworzy zachowanie twojego malucha.

Łatwo jest krytykować, „ciągle to źle robisz”, „znowu mnie nie słuchasz”, „wszystko wiecznie rozwalasz”, itp., itd., wpadamy w coraz głębszy korkociąg, a efektu nie ma.

W pracy z dziećmi z autyzmem stosuje się terapię behawioralną ABA ( Applied Behavior Analysis). Polega ona na wzmacnianiu (poprzez nagradzanie) zachowań pozytywnych. Początkowo smakołykami lub pozwoleniem na ulubioną aktywność.

Czyli, zamiast reagować tylko na przestępstwa wychwalamy to, co dobre. „O jak ładnie się bawicie, bardzo mi się to podoba- oto lizak w nagrodę”. „Dziękuję, że pomogłeś Wiktorowi, jesteś  bardzo mądry” teraz możecie sobie poukładać klocki”.
Później, dzięki uczeniu się, coraz większego znaczenia nabierają wzmocnienia społeczne.
„Dziękuję, że zaczekałeś- dla Ewci to było bardzo ważne ”. Jednym słowem skupiamy uwagę dziecka na czymś innym niż kara. Dochodzi ono do wniosku, „jednak jestem dobry, jednak potrafię coś osiągnąć” To naprawdę przynosi efekty, a liczba zachowań niepożądanych maleje
To żmudna praca, bo wymaga od nas myślenia. Gani się przecież odruchowo. :)


Jeżeli potrzebujesz skontaktować się ze mną, napisz na adres: annakowalczyk99@wp.pl

Anna Kowalczyk

Od 10 lat mieszkam na mazurach. Uczę angielskiego, jest to moje hobby i sposób zarabiania na życie. Z zafascynowaniem zgłębiam tajemnicę autyzmu wczesnodziecięcego ze względu na zaburzenie mojego synka Jakuba.

Komentarze