Przejdź do treści
Strona główna » Jak komunikować swoje oczekiwania i nie psuć relacji? O sztuce udzielania feedbacku

Jak komunikować swoje oczekiwania i nie psuć relacji? O sztuce udzielania feedbacku

Porozumienie w relacjach łączących nas z innymi ludźmi jest bardzo ważne i potrzebne, aby każda ze stron czuła się dobrze i została zrozumiana. Nawiązywanie relacji z innymi zaczyna się już w najwcześniejszych etapach życia człowieka a z biegiem czasu uczymy się, jak poprawnie porozumiewać się z otoczeniem. Każda relacja wymaga od człowieka pewnego stopnia zaangażowania, a każda ze stron relacji ma swoje potrzeby i wymagania na temat tego, jak powinna ona wyglądać. Warto nauczyć się komunikować swoje potrzeby w taki sposób, aby zostały one zrozumiane prawidłowo co pozwoli nam osiągnąć swoje cele, ale również zrozumieć drugą stronę i zadbać również o jej potrzeby.

Jak komunikować swoje oczekiwania

W relacjach bardzo ważny jest tak zwany feedback, czyli informacja zwrotna. Każda taka informacja powinna zawierać cztery podstawowe elementy: fakty, uczucia, konsekwencje oraz oczekiwania. Każdy z tych elementów jest bardzo ważny w sztuce udzielania feedbacku i nie powinno się o nich zapominać. To pozwoli na skuteczną i owocną komunikację. Pierwszy element czyli fakty i dotyczą one sytuacji, która się wydarzyła. Fakty mówią nam o tym co i kiedy się stało. Uczucia to kolejny element skutecznego feedbacku. Mówią nam o tym, co czujemy w związku z konkretną sytuacją. Konsekwencje to nic innego jak nazwanie tego, co stało się przez konkretną sytuację. Oczekiwania możemy opracować, gdy zadbaliśmy już o odpowiedź na wszystkie poprzednie punkty. Dzięki temu modelowi będziesz w stanie lepiej zrozumieć siebie i otoczenie, a także dowiedzieć się co zrobić aby rozwiązanie sytuacji było jak najbardziej satysfakcjonujące dla każdej ze stron komunikacji.

Każdy człowiek ma swoje własne potrzeby i dla każdego, mniej lub bardziej, ważne jest ich zaspokojenie. Czasami rezygnujemy na rzecz kogoś z naszych potrzeb z różnych powodów. Najczęściej jest to większe przywiązanie wagi do pozostania w dobrej relacji niż zaspokojenie potrzeby, dojście do wniosku iż to czego akurat chcemy może poczekać lub nie jest takie ważne. Jednak deprywacja potrzeb nie jest najlepszym rozwiązaniem i powinno się zawsze o nich pamiętać. Nie bój się mówić o swoich uczuciach i o tym, czego potrzebujesz. Można zakomunikować to w odpowiedni sposób, który pozwoli na zaspokojenie potrzeb a jednocześnie nie popsuje relacji na której ci zależy. Asertywność to umiejętność, która przyda się w tym procesie. W skrócie człowiek, który potrafi być asertywny potrafi korzystać ze swoich praw i zaspokajać swoje potrzeby, jednocześnie nie robiąc krzywdy innym. Przede wszystkim w rozmowie z drugą osobą warto jest nauczyć się panować nad swoimi emocjami. Czasami są one bardzo duże i ciężkie do zniesienia, jednak jeśli dasz im się ponieść w rozmowie możesz nie tylko w nieodpowiedni sposób zakomunikować czego oczekujesz, ale również wasza relacja może ulec osłabieniu lub nawet zerwaniu.

W sytuacjach problematycznych postaraj się także spojrzeć na całą sprawę oczami drugiej osoby. Pamiętaj, że ta druga osoba również ma swoje oczekiwania, które tak samo jak twoje są bardzo ważne. Pamiętaj, że porozumiewanie się z drugą osobą polega nie tylko na mówieniu o sobie i swoich oczekiwaniach, ale również na wysłuchaniu tego, co za druga osoba chce ci powiedzieć i czego ona oczekuje. Jeśli postarasz się wdrażać w życie powyższe zasady na pewno będziesz w stanie jeszcze lepiej dogadać się z ludźmi i komunikować im swoje oczekiwania.

Zakończenie

Komunikacja, wbrew pozorom, wcale nie jest taka łatwa jak mogłoby się wydawać. Wymaga od nas umiejętności słuchania, wyrażania uczuć, tłumaczenia i komunikowania swoich potrzeb, a także oczekiwań. Czasami, szczególnie gdy towarzyszą nam silne emocje, ciężko jest komunikować się w sposób nieszkodzący relacji. Najważniejsze jest aby nauczyć się jak poprawnie wyrażać swoje oczekiwania. Pamiętaj o przeanalizowaniu sytuacji, uczuć, określeniu konsekwencji a także o wypracowaniu oczekiwań, które każda ze stron zaakceptuje. Nie dawaj ponieść się emocjom, słuchaj drugiej osoby a wtedy istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że uda wam się dojść do porozumienia bez psucia relacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *