Strona główna » Jak rozwiązywać problemy w miejscu pracy?

Jak rozwiązywać problemy w miejscu pracy?

Rozwiązywanie problemów w pracy nie jest łatwą sprawą. Niezależnie od szczebla, na którym występują konflikty powinno się przede wszystkim stawiać na bezpośrednią i kulturalną rozmowę. Połowiczne przekazywanie informacji lub zupełne pomijanie ważnych szczegółów w trakcie omawiania danej sprawy, z której wyniknął problem, może spowodować wiele pomniejszych nieporozumień.

Problemy na gruncie pracowniczym

Środowisko w pracy to miejsce, w którym spędza się dużą ilość czasu. Dlatego ważne jest aby atmosfera panująca w firmie była przyjazna dla wszystkich. Jednak, jak w każdym biznesie, problemy i tutaj dadzą o sobie znać. W każdym środowisku znajdzie się osoba z innymi poglądami, wyglądem czy spojrzeniem na swoje miejsce w firmie. Dlatego warto mieć na uwadze to, że takie sytuacje jak konflikt zespołowy lub procesowy może wystąpić w każdym miejscu, gdzie znajduje się większa grupa ludzi.
Przede wszystkim warto postawić na otwarte relacje biznesowe i większe zaufanie względem pracy pracowników i zespołów. Jak wiadomo, procedury wymagają monitorowania postępów w pracy oraz aktywności pracowniczej na sprzęcie biurowym (wymaga tego chociażby prawo międzynarodowe). Jednak w wielu przypadkach można, a nawet powinno się obdarzyć ludzi z zespołu większą dozą zaufania. Morale teamu zyskają wtedy w dwójnasób, gdyż pozwalając na nieco więcej swobody, sprawia się, że atmosfera jest zdecydowanie bardziej przyjazna niż w zespole, gdzie ciągle słychać komentarze, które powątpiewają w jakość pracy na danym projekcie.

Jak działać by efektywnie rozwiązać problem?

Odnalezienie sedna problemu czyli jego źródła jest tutaj najważniejsze. Dzięki temu można przygotować bazę pod późniejsze działania. Najlepszy jest plan, który można sukcesywnie realizować, a który zbliży nas do rozwiązania naszego problemu w pracy. Poniższa lista sprawdzi się nie tylko podczas identyfikacji problemów procesowych, ale również zespołowych czy personalnych. Jest na tyle uniwersalna, że można ją zastosować właściwie w każdej sytuacji, w której znalazły nas problemy.

  • Porozmawiaj z zespołem, managmentem i team liderem – rozmowa to klucz do otwartej i przyjaznej relacji. Nikt nie lubi być traktowany jak powietrze lub pomijany w przepływie informacji w zespole.
  • Rozplanuj działanie – działanie w spontanicznych zrywach zazwyczaj nie przynosi dobrych rezultatów w kwestiach biznesowych. Najważniejszy jest plan działania. Dzięki niemu będzie można dostrzec jasne i złe strony
  • Konsultuj! – konsultacja jest niezwykle ważna. Jednak tutaj też trzeba mieć umiar w ciągłym pytaniu przełożonych o podstawowe kwestie regulujące pracę w zespole czy procesie. Duża samodzielność, ale i elastyczne podejście do pracy zespołowej jest mocno punktowane.
  • Przewiduj! – bądź o kilka kroków przed resztą zespołu i przy planowaniu powinno się mieć uwzględnione wszelkie “za” i “przeciw” pod względem rozwiązywanej sprawy

Takie rozplanowanie działań, które mają na celu rozwiązać problem w pracy zminimalizują ryzyko wystąpienia dalszych pomyłek i błędów. Ponadto takie działania pozwalają skupić się na danym problemie, co znacznie skraca czas, który będzie potrzebny na rozwiązanie danej kwestii.

Zaufanie i szacunek obustronny to gwarancja sukcesu!

Konflikty w miejscu pracy były, są i będą istnieć. Dlatego nie jest wskazane udawanie, że nic się nie dzieje, jeśli faktycznie wystąpił jakiś problem lub zgrzyt pomiędzy pracownikami. Wstępem do próby wyjaśnienia nieporozumienia jest szczera rozmowa z każdą ze stron. Warto poznać kwestię z jednej i drugiej strony, gdyż to pozwoli na dotarcie do źródła omawianej sprawy.
Eskalacja konfliktu nie powinna mieć miejsca, gdyż może doprowadzić do takich sytuacji jak mobbing, dyskryminacja pracownicza czy nawet wykluczenie z relacji zespołowej w przypadku konfliktu w strukturze wewnętrznej pracowników. W przypadku rozwiązywania takich spornych spraw interpersonalnych całość konfliktu powinna pozostać poza zespołem. W przypadku problemu, który dotyczy konkretnych osób warto ograniczyć przepływ informacji do stron danej dysputy na tle konfliktowym. Eskalowanie plotek bądź domysłów na forum pracowniczym (czy to wewnętrznym czy w pomieszczeniach socjalnych) może tylko zaszkodzić sprawie i spowodować znaczne pogorszenie się relacji między pracownikami.
Kwestie pracownicze powinny być rozwiązywane w czasie pracy. Przerwy są przeznaczone na prywatne sprawy i zobowiązania osób, które pracują w firmie i nie powinny być wliczane w rozmowy czy spotkania teamowe, które mają pomóc w rozwiązaniu danego problemu.