Przejdź do treści
Strona główna » Jak zachować równowagę miedzy pracą a życiem prywatnym

Jak zachować równowagę miedzy pracą a życiem prywatnym

Równowaga między pracą a życiem prywatnym to bardzo ważna, ale często ciężka to osiągnięcia równowaga. Szczególnie ciężko jest ją zachować, w przypadku zawodów takich jak opiekun w domu dziecka, lekarz, policjant, pracownik socjalny. Wszystkie te zawody łączy jedno, a mianowicie silne emocje. Tam, gdzie pojawiają się trudne emocje, tam ciężko jest zapomnieć o przeżytych wydarzeniach po powrocie do domu. Oczywiście nie są to wszystkie zawody, w których problem ten może wystąpić.

Jak zachowań równowagę?

Zachowanie tej równowagi jest istotne, ponieważ jej brak może wyrządzić wiele szkód a już na pewno nie powoduje niczego dobrego. Brak równowagi między pracą a życiem prywatnym poza negatywnymi emocjami może skutkować brakiem możliwości pełnego i prawidłowego wypoczynku, kłótniami z bliskimi, ciągłym zadręczaniem się. Dla niektórych praca jest powołaniem, celem życiowym i często nie potrafią zostawić spraw z nią związanych w miejscu pracy. Przynoszą emocje oraz sprawy służbowe do domu, do którego powracając często znowu zasiadają do wypełniania ważnych spraw służbowych. Oczywiście praca jest w życiu każdego człowieka bardzo ważna, potrzebna i niesie ze sobą dużo korzyści. Jeśli jednak nie potrafisz zostawić jej za drzwiami, gdy wracasz do domu, po pewnym czasie odczujesz negatywne skutki takiego działania, które zostały wymienione w poprzednich zdaniach niniejszego artykułu. Co więc zrobić, aby osiągnąć równowagę między życiem prywatnym a pracą?

Oto kilka kroków, które warto znać i stosować:

  • Nie bój się mówić „nie” w pracy – twoje zaangażowanie i pełna gotowość, o każdej porze dnia i nocy na pewno ma ogromne znaczenie dla firmy i twojego szefa. Pamiętaj jednak, że ludzie zawsze chcą więcej i potrafią wykorzystać takie podejście. W większości przypadków po prostu praca zacznie wypełniać większość twojego czasu, a ty zostaniesz dosłownie zasypany lawiną obowiązków służbowych. Ciężko później wyplątać się z takiej sytuacji i jest ona korzystna tylko dla wyników firmy. Dla twojego zdrowia i dobrego samopoczucia na pewno nie jest to potrzebne. Jeśli więc wiesz, że kolejne obowiązki ponad normę będą dla ciebie obciążeniem, a twoje życie prywatne ucierpi – nie bój się odmówić, powiedz „nie”.
  • Organizuj czas – zrób sobie grafik, ale nie ten dotyczący pracy, tylko dotyczący życia prywatnego. Ustal, co chcesz robić po wyjściu z pracy i po prostu rób to, nie myśląc o swojej karierze i obowiązkach pracowniczych. W tym grafiku warto umieścić coś co sprawia ci przyjemność, spotkania z bliskimi oraz rozwój osobisty.
  • Bądź aktywny fizycznie – przyniesie to nie tylko wiele korzyści związanych ze zdrowiem i wyglądem, ale również pozwoli oderwać myśli od spraw służbowych. To czas dla ciebie. Dodatkowo endorfiny wytwarzane podczas treningu dadzą ci nowej energii i motywacji do działania.
  • Ustal zasady – a właściwie jedną – bardzo ważną. Porozmawiaj z bliskimi i powiedz jasno, że nie chcesz żyć wciąż pracą już po powrocie do domu. Chętnie opowiesz o najważniejszych wydarzeniach, ale siedzenie godzinami i zastanawianie się nad sprawami służbowymi na pewno nie przyniesie nic dobrego.
  • Nie oczekuj od siebie perfekcjonizmu – nikt nie jest perfekcyjny i choćby nie wiadomo co się stało, nikt taki nigdy nie będzie. Oczywiście, twoje dążenie to ideału na pewno przynosi wiele dobrego, ale odpuść sobie czasami pewne rzeczy. Chwila oddechu i luzu, a także wyrozumiałość dla siebie są bardzo ważne i potrzebne każdemu z nas.

Zakończenie

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym może być trudne, niezależnie od wykonywanego zawodu. Warto jednak starać się to zrobić, aby uniknąć niekorzystnych skutków takiego stanu. Odpuść sobie czasami, nie bój się odmawiać – nawet szefowi i pamiętaj o czasie wolnym, czasie tylko dla ciebie i twoich ulubionych przyjemności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *