Kiedy zostajesz szefem zespołu na twoje barki położona jest wielka odpowiedzialność. Odpowiadasz wtedy bowiem nie tylko za wyniki końcowe, ale też za ludzi, nad którymi przejmujesz zwierzchność.
Od tej pory musisz być ich mentorem, kibicem, przyjacielem, doradcą i osobą pokazującą następne cele. Musisz nimi nie tylko zarządzać i wymagać od nich. Trzeba ich jeszcze zmotywować do owocnej i dobrej pracy.
To może być trudne zadanie, ale z tymi wskazówkami na pewno się uda.
Jasno określ zasady
Aby móc wykorzystywać swój pełny potencjał, kreatywność i wiedzę twój zespół musi wiedzieć co jest najważniejsze, jak zareagujesz i czego oczekujesz. Musisz po prostu określić zasady, jakimi się kierujecie w zespole.
Jeśli nakreślić jasne, logiczne i sensowne zasady działania, twój zespół będzie miał oparcie. Zasady staną się podstawą waszego działania. Twoi ludzie nie będą musieli zastanawiać się nad tym co i jak mają robić, bo będą mieli określone zasady, klucz według którego będą działać. Da im to pewność i stabilność, którą każdy z nas potrzebuje, by móc działać na 100%.
Konkretny cel i wizja
Zespół może mieć pojęcie do czego dążycie, jednak ty jako lider musisz jasno potwierdzić, co chcecie osiągnąć, dlaczego i jakie będzie miało to znaczenie. Musisz pokazać wizję tego, co ma być na końcu. Zespół niczym biegacz widząc linię mety będzie wiedział, gdzie ma dążyć, jaką ma drogę do pokonania i co ma zrobić, żeby dostać się na metę.
Jesteś wzorem
Jeśli Ty jako przełożony, szef zespołu pokazujesz ignorancję wobec projektu, nie strasz się i nie wkładasz w to serca, jak możesz oczekiwać tego po innych. Jako szef musisz być wzorem postępowania, określać standardy pracy i zachowania. Pracownicy będą patrzeć na ciebie, na to jak Ty zachowujesz i będą to powtarzać.
Pierwszy kibic
Jako szef musisz czasem dać odczuć swojemu zespołowi, że mu ufasz i wiesz, że osiągnięcie zamierzony cel. Podobnie do kibica, który wierzy, że jego drużyna wygra. Czasem więc będziesz musiał wstać zza biurka i po prostu zagrzać zespół do pracy. Utwierdzić ich w przekonaniu, że wszystko się uda, nawet jeśli w obecnej sytuacji nie jest kolorowo i czeka was trudny moment.
Odrobina samodzielności
O przełożonych i szefach zwykle mawia się, że zaglądają przez ramię i siedzą nad członkami swojego zespołu. To nie jest dobre. Obcina skrzydła członkom i sprawia, że czują się tak jakbyśmy im nie ufał lub wręcz oskarżał o niekompetencje.
Siedząc tak nad swoimi ludźmi tylko ich frustrujesz i podkopujesz pewność siebie. Zamiast tego spróbuj dać im swobodę i wolność w działaniu. Oczywiście, wszystko możesz obserwować, ale z daleka. Zobacz jak zespół podejdzie do rozwiązania problemu.
Być może wpadną na lepszy pomysł i dzięki temu cały projekt odniesie sukces?
Zintegruj członków zespołu
Praca w grupie musi opierać się na wzajemnym zaufaniu, poznaniu swoich możliwości, talentów ale także słabości w zespole. Nie poznasz ludzi w taki sposób za biurkiem czytając ich CV, czy oceniając wyniki pracy. Musisz czasem pomyśleć o relacjach międzyludzkich, towarzyskim spędzeniu czasu.
Dobrze więc, jeśli zespół jest świeżo stworzony i członkowie wcześniej ze sobą nie współpracowali zorganizować wyjazd integracyjny lub choćby wspólne wyjście do baru, restauracji. Dzięki temu w mniej formalnym środowisku będzie mieli okazję się lepiej zapoznać, wyczuć drugą osobę, zobaczyć jak się zachowuje. Poprzez takie wyjście unikniesz nieprzyjemnej atmosfery w zespole, możliwych kłótni ale także zapoznasz ze sobą zespół.
Przeniesie się to na lepsze wyniki pracy, większe zaufanie poszczególnych członków zespołu i pomoże ci delegować zadania.
Podział zadań
Zespół jest tworzony po to, by wykonać lepiej i szybciej zadania, których jedna osoba być może w ogóle by nie zrealizowała. Oznacza to, że konieczny jest mądry podział zadań.
Przemyślany podział zadań powinien odbywać się według zasady mocnych i słabych stron poszczególnych członków zespołu, a także ich osobistych preferencji.
Jeśli widzisz, że ktoś dobrze radzi sobie z komputerami i obsługą techniczną sprzętu, ale nie umie rozmawiać z ludźmi, nie każesz mu rozmawiać z klientami, tylko zlecasz wykonywanie wykresów, podsumowań, analiz i badań.
Jeśli ktoś świetnie radzi sobie w rozmowie, jest otwarty, zabawny i komunikatywny, ale nie radzi sobie z obliczeniami i technologią powinieneś przydzielić mu zadanie, w którym będzie miał kontakt z ludźmi, nie z maszynami.
Pochwal zespół
Ludzie lepiej pracują kiedy czują się docenieni i wyróżnieni. Pokazywanie błędów, wytykanie wpadek, czy niepowodzeń wprowadza tylko nieprzyjemną atmosferę, poczucie przegranej i rezygnacji. Oczywiście, jest to ważne, by analizować swoje błędy, ale zawsze razem z omówieniem błędów powinno iść w parze pochwalenie za dobrze wykonaną pracę.