Strona główna » Jak zwiększyć jakość relacji (nie tylko) w biznesie?

Jak zwiększyć jakość relacji (nie tylko) w biznesie?

Relacje towarzyszą nam każdego dnia i to bez względu na to czy jesteśmy w pracy, w sklepie, czy sami w domu rozmawiając z kimś przez telefon ( to również jest relacja). W całym życiu każda osoba tworzy wiele różnego rodzaju stosunków międzyludzkich. Mamy relację z rodzicami, z rodzeństwem, z partnerem, z przełożonym, z parterami biznesowymi z ekspedientką w sklepie… Ale jak łatwo zauważyć z każdą z tych osób będzie nas łączyć zupełnie inna więź. Nawiązywanie relacji jest naturalnym etapem w życiu i ułatwia zaspokajanie wielu potrzeb, materialnych, duchowych czy na przykład psychicznych.

Relacje (relacje interpersonalne)

Są to związki między ludźmi, które polegają na wymianie uczuć i postaw miedzy partnerami (czy to w życiu prywatnym, codziennym czy w biznesie). Gdy spotykamy drugą osobę i poznajemy się to zaczynamy czuć pewne emocje i uczucia (relacje mogą wyglądać bardzo różnie) mogą być wspaniałe, dobre, poprawne lub złe, oraz po prostu niewłaściwe z powodu różnych wypaczeń w osobowości. Istotną kwestią jest fakt, że relacje które łączą nas na przykład z mężem /żoną, partnerem/partnerką (życie prywatne) wcale nie muszą być niestety głębokie, mogą być powierzchowne co z pewnością świadczy o tym, że „coś” zostało zaniedbane.

Relacje w biznesie

To budowanie więzi między partnerami biznesowymi, pomiędzy osobami które oferują swoje usługi lub produkty a klientami, również między przełożonymi a podwładnymi. Gdy relacje takie są prawidłowe, to mamy solidne podstawy do tworzenia udanych transakcji biznesowych (z obopólną korzyścią). Niestety sprawy zaczynają się komplikować gdy nasze relacje są nie na najlepszym etapie…

Jak zwiększyć jakość relacji (nie tylko) w biznesie?

Gdy zauważamy że w naszych związkach zaczyna dziać się coś niedobrego, partner zaczyna się od nas oddalać, przyjaciel unika z nami kontaktu, klienci rezygnują z naszych usług, spada sprzedaż, to znak że nasze relacje uległy pogorszeniu, trzeba się im przyjrzeć i podjąć odpowiednie kroki, aby zwiększyć ich jakość, bo należy pamiętać iż nie ma sytuacji bez wyjścia, a najgorszą opcją byłoby zrezygnowanie ( bez podjęcia próby) naprawy naszych interakcji z ludźmi. Być może w zabieganym dniu, ferworze zajęć załatwiając tysiąc różnych spraw zapominamy o tym, że nic nie trwa wiecznie a jakość relacji trzeba pielęgnować każdego dnia. Przede wszystkim należy znaleźć czas dla drugiej osoby, jest to podstawa i priorytet w związkach międzyludzkich (na których nam zależy) Jeżeli nie wykażemy zainteresowania drugim człowiekiem, to niestety nic się nie zmieni,a nawet relacja może się zakończyć.

Jeżeli chodzi o sytuację w związku czy małżeństwie, to już kilka prostych gestów czy sytuacji jest w stanie podnieść jakość relacji. Wspólne śniadanie i miła rozmowa na początek dnia, zrobienie kawy dla ukochanej osoby oraz uważne słuchanie co nasza druga połówka ma nam do powiedzenia po ciężkim dniu pracy, czy miłym spotkaniu z przyjaciółmi sprawi, że na nowo poczuje się ważna w naszym życiu. Zadbajmy o to aby bez względu na wszystko wiedziała, że jest dla nas najważniejsza i zawsze może na nas liczyć w każdej sytuacji. W biznesie zwiększenie jakości relacji będzie wyglądało nieco inaczej, ale wciąż obowiązuje ta sama zasada, poświęcenie czasu klientowi, bądź partnerowi biznesowemu. W pierwszej kolejności trzeba poznać na nowo potrzeby klienta, ponieważ tylko to gwarantuje, że dostarczymy najwłaściwszy produkt czy usługę.

Nie zakładajmy z góry że skoro kilka razy był/-(a) naszym klientem, to już nic więcej nie musimy robić. Osoba która zdecydowała się skorzystać z naszych usług zrobi to ponownie, pod warunkiem że będzie czuła się „dopieszczona” pod każdym względem. Zacznijmy traktować każdego kontrahenta jak kogoś wyjątkowego, indywidualnie i nie pozwólmy na to aby relacje między nami osłabły i straciły na jakości. Równie ważnym aspektem każdej relacji jest szacunek. W biznesie jest to bardzo istotny element, ponieważ spotykamy wiele osób i w takiej sytuacji nie możemy pozwolić na to, aby jeden klient poczuł się gorszy od drugiego. Zajmujmy się każdym kontrahentem z takim samym zaangażowaniem.

Koniec końców w zwiększaniu jakości relacji, chodzi o zainteresowanie potrzebami drugiej osoby i nie ma znaczenia o jaki rodzaj więzi chodzi ani z kim. Starajmy się każdego dnia pokazać drugiemu człowiekowi że jego obecność w naszym życiu (prywatnym, zawodowym) jest ważna, a to z pewnością zaowocuje obopólną korzyścią. Jeżeli zdobędziemy zaufanie drugiej osoby, to nasze relacje zyskają nowy, lepszy wymiar.