Przejdź do treści
Strona główna » Tworzenie efektywnych zespołów sprzedażowych

Tworzenie efektywnych zespołów sprzedażowych

Od dawna wiadomo, że efektywność zespołu zależna jest od doboru jego członków. Wiemy z pewnością, że lepiej nam się pracuje, gdy nasz zespół jest dopasowany, a role i zadania dopasowane do każdego uczestnika. Z pewnością pracuje się przyjemniej i skuteczniej. Znamy jednak to uczucie, gdy w zespole coś nie pasuje, a praca wcale nie idzie ku końcowi, a wręcz przeciwnie, jakby zdawała się nie kończyć. Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak dobierać członków zespołu, aby praca w nim stała się przyjemnością, a nie tylko przykrym obowiązkiem.

Podstawowe cechy dobrego zespołu

Dobry zespół powinien być odpowiednio dopasowany do siebie. Znaczy to tyle, że każdy członek zespołu powinien mieć odpowiednie cechy osobowości oraz odpowiednie umiejętności, które wspomogą zespół i jego pracę. Dobry zespół to taki który dąży do celu pod przewodnictwem lidera.

Przywódca zespołu

W pierwszej kolejności należy znaleźć w zespole osobę, która posiada naturalne cechy przywódcy. Taka osoba powinna być neutralna do wszystkich. Dodatkowo lider powinien potrafić ocenić umiejętności każdego członka, aby odpowiednio dopasować zadania. Odpowiedzialny lider najpierw analizuje swój zespół, a następnie sprawdza zadania do przydzielenia. Powoduje to, że każda osoba w zespole otrzymuje zadanie dopasowane do niego, co sprawia, że praca staje się przyjemniejsza, a także członkowie zespołu zwiększają respekt w stosunku do lidera. Lider powinien być wzorem, poszukiwać talentów swojego zespołu, dopasowywać zadania i rozwiązywać ewentualne spory. Lider także musi być odpowiednio doświadczony, aby mógł pomagać zespołowi w razie ewentualnych problemów, a także w momencie nadzorowania wykonywanej pracy.

Doświadczenie członków zespołu

Każdy członek zespołu sprzedażowego powinien posiadać odpowiednią wiedzę, a także być w stanie wykonywać podstawowe zadania bez konieczności konsultacji z liderem lub innymi członkami. Dobry członek zespołu powinien wykazywać się odpowiedzialnością i niezależnością, ale także, w przypadku mocno problematycznego zadania powinien odpowiednio ocenić swoje możliwości i, gdy nastąpi taka konieczność, poprosić lidera o pomoc. Konieczne jest wytworzenie w członkach zespołu świadomości pracy nad wspólnym celem i dobrem zespołu. Tylko wtedy zespół będzie efektywnie dzielił między sobą wiedzę i dążył nie tylko do osiągnięcia wspólnego celu, ale także do poszerzania ogólnej wiedzy.

Dopasowanie osobowościowe

Należy pamiętać, że każdy człowiek ma odmienną osobowość, która powinna być szanowana w zespole, lider powinien być tego świadomy i zapewnić uczestnikom odpowiednie warunki pracy. Gdy jeden z członków potrzebuje ciągłego kontaktu z innymi członkami zespołu, lider powinien mu to zapewnić. Tak samo w przypadku, gdy jeden z członków potrzebuje więcej samotności, ta także powinna być mu zapewniona. Każdy powinien czuć się bezpiecznie, niezależnie od preferencji pracy. Należy pamiętać, że zespół jest zespołem tylko wtedy, gdy współpracuje, a lider ma za zadanie utrzymać współpracę i zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa każdemu członkowi niezależnie od tego, jaki jest.

Podsumowanie

Pamiętajmy, że wiele czynników wpływa na odpowiedni poziom zespołu sprzedażowego. Powyższe kilka cech tworzenia efektywnych zespołów jest wyłącznie podstawową bazą, która powinna pomagać w tworzeniu efektywnych zespołów, jednak warto pamiętać, że istnieją jeszcze inne, bardziej wrażliwe czynniki, które warto brać pod uwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *