Strona główna » Jak zostać liderem w pracy?

Jak zostać liderem w pracy?

Bycie liderem w miejscu pracy wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W wielu firmach działają liderzy nieformalni, którzy skupiają wokół siebie innych. Cechują się oni odwagą w podejmowaniu decyzji biznesowych, negocjacjach oraz nowatorskim spojrzeniem na problemy. Jak zostać liderem w pracy, na co trzeba zwrócić uwagę i jak ćwiczyć umiejętności znamienne dla przywódcy?

Najważniejsze cechy lidera:

  1. Lider angażuje się w sprawy innych pracowników. Nie znaczy to, że wykonuje za innych zadania, czy wypełnia cudze obowiązki. Bycie liderem polega na oferowaniu pomocy, służeniu wsparciem i nakierowanie innych na właściwe tory. Lider nie wychodzi przed szereg i nie jest nadgorliwy w tym działaniu. Wie natomiast, że jeśli realnie pomoże kilku osobom, będzie postrzegany jako ten, który znajduje rozwiązanie, nawet w trudnej sytuacji.
  2. Słuchanie innych. Ta cecha jest dziś szczególnie ważna, bowiem mało osób potrafi aktywnie i z uwagą wysłuchać drugiego człowieka. Ludzie przede wszystkim pragną zrozumienia i tego, aby się… wygadać! Dlatego lider słucha aktywnie, okazując zainteresowanie i pozostając przy tym neutralnym. Nie jest liderem z pewnością ten, kto uważa, że aktywne słuchanie polega na przytakiwaniu i potwierdzaniu słów rozmówcy. Nic bardziej mylnego. Lider jest ostrożny w tym, co mówi, ale nie waha się powiedzieć tego, co myśli na dany temat. Robi to raczej w sposób elegancki, ale nie z przesadną pokorą.
  3. Przywódca jest mało ugodowy. Wśród najmniej ugodowych osób znajdują się właśnie liderzy. Dlatego są liderami, mówiąc w dużym skrócie. Bycie mało ugodowym oznacza, że inni kilka razy przemyślą zanim ,, wejdą na odcisk” takiej osobie. Brak spolegliwości wbrew pozorom, wzbudza bardzo dużo zaufania. Ludzie chcą się opierać na silnej osobowości, która potrafi wywalczyć dla nich lepsze warunki, płacę czy inne sprawy istotne w środowisku pracy. Niska ugodowość oznacza też, że jeśli na drodze lidera stanie jakakolwiek przeszkoda, to on ją po prostu usunie, ale w dosyć elegancki i wyrafinowany sposób.
  4. Kolejną cechą charakterystyczną lidera jest wyznaczanie trendów. Dobry przywódca sprawdza, które rozwiązania przynoszą skutki, testuje je na sobie i odważnie wprowadza w życie. Potrafi sprawić, że inni ,, zapalają” się do jego, często bardzo innowacyjnych, a także i nieraz ryzykownych przedsięwzięć.
  5. Lider ponosi porażki i uczy się na błędach. Bardzo istotne w byciu dobrym liderem jest to, aby umieć przyznać się do błędu i iść dalej, wzbogaconym o naukę płynącą z porażki. Na świecie, nie tylko w środowisku pracowniczym istnieje mnóstwo osób, które robiąc wciąż to samo liczą na inne efekty. Takie podejście jest co najmniej godne pożałowania. Rozsądny przywódca nastawia się na jak najlepszy efekt, próbując przy tym różnych metod. Dzięki temu, że koryguje błędy, jest w stanie osiągnąć sukces szybciej niż inni, którzy tkwią w miejscu i bardzo często mówią: ,, tego się nie da zrobić “.

Czy warto dążyć do bycia liderem?

Pozycja lidera wiąże się z pewnością z większym stresem oraz odpowiedzialnością. Niektórzy wolą pozostać w cieniu i cenią sobie wygodę oraz spokój. Lider, nawet ten nieformalny dużo ryzykuje. Jednak z tym ryzykiem wiąże się także nagroda. Osoba otwarta na nowe możliwości i okazje, która nie boi się potknięć, umie stanowczo zaprotestować, ale nie w obcesowy sposób, a także ta, która motywuje innych do działania, może liczyć na sukces. Wszystkie powyższe cechy lidera wymagają ciągłego rozwoju osobistego, porzucania starych, niedziałających schematów na rzecz nowych rozwiązań. Co ciekawe, lidera możemy też poznać po tym, że zawsze odbija się od dna, bez względu na to, w jak złej sytuacji by się nie znalazł.